Però a mesura que passen els cursos me n'adono de la importància d'explicitar aquest procés, que d'altra banda ja veníem fent de forma implícita.
Avui he fet una substitució del professor d'informàtica a un grup de 3r d'ESO. A continuació us mostro alguns moments de la classe.
- He obert l'aula i han entrat. A mesura que s'asseien davant de l'ordinador anaven entrant al moodle. (tots recordaven l'usuari i la contrasenya)
- L'últim dia van fer examen, per tant, avui començaven curs nou. No els ha costat gaire endevinar que el curs que havien de fer començava per ESO3T3.
- Han anat directes a buscar una pràctica per fer. Aquí ha calgut indicar-los que com a mínim entressin a les primeres pàgines a a fer una lectura ràpida per si més tard calia fer-la més atentament. Tots junts hem descobert un exercici que calia fer; com que no s'havia de penjar cap fitxer, passava desapercebut.
- Per fer l'exercici han trobat el vídeo on s'explicava com realitzar-lo. Amb la tècnica d'anar aturant el vídeo han fet ells la pràctica. Jo he intervingut poc, i majoritàriament ha estat per recordar-los que miressin millor el vídeo.
- Alguns ja tenien l'hàbit de tenir un paperot per sobre la taula on apuntar-hi les indicacions que apareixien al vídeo per tal d'agilitzar el procés i anar més ràpid a fer la pràctica.
El resultat és que els alumnes han après a retallar imatges usant 4 tècniques diferents, essent la primera vegada que utilitzaven el GIMP. Les meves intervencions per resoldre dubtes del funcionament del programa s'han limitat a l'ús de la vareta màgica, una eina poc intuïtiva. L'ambient de l'aula ha estat de treball tota l'estona. Jo podia passejar i anar seguint la seva feina. Alguns s'aixecaven puntualment per ajudar els seus companys.
I això no és així per casualitat, es necessita:
- Material molt ben preparat per tal que els alumnes segueixin les classes. Els cursos que té en Marc preparats amb els seus vídeos ho compleixen amb escreix.
- Alumnes amb una certa actitud TIC, especialment acostumats a fer servir programes nous de manera intuïtiva i per assaig-error. Quan et diuen que alguna cosa no els surt bé és que ja ho han provat de quatre maneres diferents.
- Alumnes que saben que fer les pràctiques és la manera d'aprendre. Cal que això sigui un hàbit.
En fi, una classe molt profitosa. A part d'aprendre a retallar imatges amb el GIMP (gens trivial), són més conscients de la seva capacitat d'espavilar-se sols, i l'han millorada fent-se més competents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada