dijous, 15 de març del 2012

Aprendre a aprendre

He de reconèixer que la primera vegada que vaig llegir això de "l'aprendre a aprendre" vaig pensar: molt bonic però poc pràctic. Amb el que costa que aprenguin alguna cosa...

Però a mesura que passen els cursos me n'adono de la importància d'explicitar aquest procés, que d'altra banda ja veníem fent de forma implícita.

Avui he fet una substitució del professor d'informàtica a un grup de 3r d'ESO. A continuació us mostro alguns moments de la classe.

  1. He obert l'aula i han entrat. A mesura que s'asseien davant de l'ordinador anaven entrant al moodle. (tots recordaven l'usuari i la contrasenya)
  2. L'últim dia van fer examen, per tant, avui començaven curs nou. No els ha costat gaire endevinar que el curs que havien de fer començava per ESO3T3.
  3. Han anat directes a buscar una pràctica per fer. Aquí ha calgut indicar-los que com a mínim entressin a les primeres pàgines a a fer una lectura ràpida per si més tard calia fer-la més atentament. Tots junts hem descobert un exercici que calia fer; com que no s'havia de penjar cap fitxer, passava desapercebut.
  4. Per fer l'exercici han trobat el vídeo on s'explicava com realitzar-lo. Amb la tècnica d'anar aturant el vídeo han fet ells la pràctica. Jo he intervingut poc, i majoritàriament ha estat per recordar-los que miressin millor el vídeo.
  5. Alguns ja tenien l'hàbit de tenir un paperot per sobre la taula on apuntar-hi les indicacions que apareixien al vídeo per tal d'agilitzar el procés i anar més ràpid a fer la pràctica.
El resultat és que els alumnes han après a retallar imatges usant 4 tècniques diferents, essent la primera vegada que utilitzaven el GIMP. Les meves intervencions per resoldre dubtes del funcionament del programa s'han limitat a l'ús de la vareta màgica, una eina poc intuïtiva. L'ambient de l'aula ha estat de treball tota l'estona. Jo podia passejar i anar seguint la seva feina. Alguns s'aixecaven puntualment per ajudar els seus companys.

I això no és així per casualitat, es necessita:
  • Material molt ben preparat per tal que els alumnes segueixin les classes. Els cursos que té en Marc preparats amb els seus vídeos ho compleixen amb escreix.
  • Alumnes amb una certa actitud TIC, especialment acostumats a fer servir programes nous de manera intuïtiva i per assaig-error. Quan et diuen que alguna cosa no els surt bé és que ja ho han provat de quatre maneres diferents.
  • Alumnes que saben que fer les pràctiques és la manera d'aprendre. Cal que això sigui un hàbit.
En fi, una classe molt profitosa. A part d'aprendre a retallar imatges amb el GIMP (gens trivial), són més conscients de la seva capacitat d'espavilar-se sols, i l'han millorada fent-se més competents.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada